ScrumBlog.pl
scrum w pigułce

Metodyka Scrum w pigułce

Jeżeli szukasz czegoś więcej niż krótkiej i nie do końca jasnej definicji tego, czym jest Scrum, ale z drugiej strony nie chcesz zagłębiać się w setki innych artykułów i książek na ten temat, to ten wpis jest dla ciebie. Nie jest za długi, żeby zaoszczędzić twój czas, ale zarazem treściwy, żeby dać ci dobry fundament pod dalsze zgłębianie tematu jeżeli cię zainteresuje.

Scrum jest stosunkowo prosty do przyswojenia na poziomie teoretycznym, ale wykorzystanie go w praktyce to już zupełnie inna historia. Pamiętaj zatem, że po lekturze tego wpisu nie staniesz się ekspertem, ale tak jak wspomniałem wyżej, będzie to dobry pierwszy krok 🙂

Metodyka? Metodologia?

Po pierwsze wyjaśnijmy sobie jedno. Scrum to nie metodologia czy metodyka! Użycie tego sformułowania miało jedynie na celu ściągnięcie w to miejsce osób, które używają tego niepoprawnego zestawienia. Dla wyjaśnienia posłużę się najpierw definicją ze Scrum Guide’a czyli oficjalnego “Przewodnika po Scrumie”.

Scrum to uproszczone ramy postępowania (framework), które pomagają poszczególnym osobom, zespołom i organizacjom wytwarzać wartość poprzez adaptacyjne rozwiązywanie złożonych problemów.

Scrum Guide, XI 2020

Ramy postępowania wyznaczają konkretne granice pomiędzy, którymi się poruszamy, ale nie mówią konkretnie i wprost jak coś zrobić. Do tego musimy dojść z naszym zespołem empiryczną metodą prób i błędów.

Po drugie – Scrum to framework bazujący na tak zwanym Manifeście Programowania Zwinnego (Agile Manifesto). Do tej grupy należą także inne takie jak przykładowo: Kanban, Extreme Programming czy Crystal. Scrum obecnie jest najpopularniejszym z nich.

Odpowiedzialności, wydarzenia i artefakty Scruma

Po trzecie – trzy odpowiedzialności w zespole – Scrum wyróżnia Product Ownera, czyli reprezentanta biznesu, Scrum Mastera, czyli osobę odpowiedzialną za działanie zgodnie ze Scrumem i związaną z tym efektywność oraz Developerów zajmujących się po prostu pracą wytwórczą. Wszystkie te osoby tworzą razem Zespół Scrumowy, który posiada dwie cechy.
Jest interdyscyplinarny, czyli ma wszystkie, niezbędne kompetencje do dostarczenia wartości oraz jest samozarządzający się, czyli sam decyduje o najlepszym sposobie wykonania swojej pracy.
Uwaga, w Scrumie nie występuje taka rola jak Project Manager!

Po czwartepięć wydarzeń – Porządkują pracę i usprawniają komunikację w trakcie pracy nad produktem, każde ma swój określony cel oraz narzucony maksymalny czas trwania (tak zwany maksymalny timebox). Są to:

  • Sprint – trwa maksymalnie jeden miesiąc kalendarzowy, w czasie którego Zespół Scrumowy powinien wykonać coś użytecznego i wartościowego z biznesowego punktu widzenia. Mieszczą się w nim wszystkie pozostaje wydarzenia i praca wytwórcza Developerów. Nowy Sprint rozpoczyna się od razu po zakończeniu poprzedniego.
  • Planowanie Sprintu – odpowiada na 3 pytania: dlaczego to czym ma się zająć zespół jest naszym zdaniem wartościowe, jaki jest cel, co mamy dostarczyć w następującym Sprincie i jak to zrobimy. Trwa maksymalnie 8 h dla miesięcznego Sprintu.
  • Daily Scrum – codzienne, odbywające się w tym samym miejscu i o tym samym czasie, maksymalnie 15 minutowe planowanie najbliższych 24 godzin i inspekcja realizacji celów Sprintu.
  • Sprint Review – przegląd i podsumowanie tego co dostarczył zespół przez miniony Sprint. Jego częścią jest demonstracja działających funkcjonalności, na temat których zaproszeniu interesariusze udzielają informacji zwrotnej. Trwa do 4 h.
  • Sprint Retrospective – w skrócie często nazywane “Retro”, celem tego wydarzenia jest dyskusja o efektywności, procesach, komunikacji, narzędziach i zaplanowaniu konkretnych usprawnień do wcielenia w życie od kolejnego Sprintu. Maksymalny timebox to 3 h.
  • Wszystkie wydarzenia służą inspekcji i adaptacji Artefaktów Scruma, o których poniżej.

Po szóste – trzy artefakty – Wszystkie artefakty powinny być transparentne i zrozumiałe. Product Owner zarządza i porządkuje artefakt o nazwie Product Backlog, który jest jedynym źródłem wymagań w rozwoju Produktu (czego nie ma w backlogu – nie istnieje).
W ramach Planowania Sprintu, Zespół Scrumowy ustala jego cel i wybiera, które elementy Product Backlogu zostaną zrealizowane w kolejnym Sprincie tworząc następny artefakt Sprint Backlog.
Wszystkie ukończone zgodnie z tak zwaną “Definicją Ukończenia”, użyteczne elementy Backlogu tworzą trzeci artefakt czyli Increment (Przyrost).

Wartości Scruma

Po siódme – pięć wartości – Stosowanie powyższych mechanik Scruma nie przyniesie pożądanych efektów jeżeli członkowie zespołu nie będą postępować w zgodnie z pięcioma wartościami, na których opiera się framework, a są to: Zaangażowanie, Skupienie, Otwartość, Szacunek, Odwaga.

Pigułka na ból głowy

I to by było na tyle! Pamiętaj proszę, że powyższy artykuł jest jedynie wspomnianą pigułką wiedzy o Scrumie i ma pomóc z bólem głowy spowodowanym natłokiem informacji o tej tematyce. Zawiera zatem bardzo dużo uproszczeń i skrótów myślowych. Jest to celowy zabieg zachęcający do dalszego zgłębiania tematu. Jeżeli na tym etapie pojawiły się w twojej głowie jakieś pytania to zadaj je proszę w komentarzu poniżej, a obiecuję, że żadne nie pozostanie bez odpowiedzi. 🙂

Jarek Łojko

Dodaj komentarz

Kategorie

Archiwum